سرکار مطرح کرد:

صادرات پنج و نیم میلیون دلاری نانوی ایران به چین/ ایران میزبان اولین المپیاد دانشجویی نانو/ تولید داروی ضد سرطان به کمک فناوری نانو

دبير ستاد توسعه فناوری نانو گفت: برای فناوری نانو هیچ گلوگاهی وجود ندارد و ما خواهان پیشرفت هر روزه هستیم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سعید سركار دبیر ستاد توسعه نانو فناوری در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو، گفت: ستاد فناوری نانو از 10 سال گذشته کار خود را آغاز كرده است و بر اساس سند 10 ساله خود هدف را بر توسعه منابع انسانی و تولید تكنولوژی برای رسیدن به هدف قرار داد، زیرا تربیت نیروی انسانی زبده و متخصص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.

دبیر ستاد توسعه نانو با اشاره به اینكه در ابتدای شروع كار ستاد نانو نیروی متخصصی نداشتیم، گفت: در ابتدای فعالیت ستاد نانو شاید تنها ١٠ نیروی متخصص  با فناوری نانو آشنایی داشتند اما پس از تدوین سند توسعه علم و فناوری نانو پیشرفت چشمگیری در این حوزه داشتیم.

انتشار روزانه 27 مقاله نانو در کشور

وی در رابطه با تعداد مقالات علمی منتشر شده در حوزه نانو بیان كرد: در سال ٢٠٠١ سالانه تنها ١٠ مقاله علمی در حوزه نانو منتشر می‌شد اما امروز مطابق با آخرین آمار روزانه ٢٧ مقاله در ایران در حوزه نانو منتشر می‌شود و این بدان معنا است كه بیش از ٣٠٪؜ مقالات كشور و همچنین ٢٥٪؜ مقالات ISI ایران در حوزه نانو است.

به جوانان تکیه نکنیم، کپی کار می‌شویم

سركار تصریح كرد: من علم كشور را به درخت تنومندی تشبیه می‌كنم كه ریشه آن بنیه علمی جوانان و نخبگانش است اگر به ریشه توجه نشود در مرز دانش كشور پیشرفت نمی‌كنیم و به كشوری كپی كار تبدیل می‌شویم.

دبیر ستاد توسعه نانو فناوری در خصوص سند 10 ساله دوم نانو تكنولوژی اظهار كرد: سند دوم توسعه علم و فناوری نانو كار خود را از سال 2016 آغاز كرده است و در سال 2025 هم به پایان می‌رسد در این سند به توسعه صنعتی فناوری نانو ، تمركز بر تجاری سازی آن و تقویت رابطه بین المللی توجه شده است.

وی ادامه داد: در این برنامه سیاستمداران و مردم عادی را فراموش نكرده‌ایم زیرا نمیتوان عرصه‌ای را متصور شد كه نانو تكنولوژی در آن وجود نداشته باشد.

ایجاد كلوپ دانش آموزی نانو

سركار در رابطه با فعالیت های دانش آموزی در حوزه نانو گفت:كلوپ دانش آموزی نانو را ایجاد كرده‌ایم كه ٢٣٠ شعبه در سراسر كشور دارد و وظیفه آن ترویج نانو در بخش دانش آموزی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه در بحث دانش‌آموزی تنها به موضوعات تئوری نپرداخته‌ایم، گفت: برای آشنایی هر چه بیشتر دانش‌آموزان با حوزه نانوتکنولوژی، آزمایشگاه‌های مختلفی در سراسر کشور ایجاد کرده‌ایم تا دانش‌آموزان بیش از پیش با این حوزه آشنا شوند و کارهای تحقیقاتی خود را درون این آزمایشگاه‌ها پیش ببرند.

وی ادامه داد: نیروی انسانی آینده کشور به کمک دانش‌آموزانی که در حال تحصیل هستند ساخته می‌شود و برای آنکه این افراد بتوانند دانشجویان و متخصصان خوبی باشند باید از امروز آن‌ها را با حوزه نانوتکنولوژی آشنا کنیم. در حال حاضر 69 آزمایشگاه دانشجویی نانو در سراسر کشور ایجاد شده است و نکته قابل توجه این است که تمام تجهیزات موجود در این آزمایشگاه ها هم ساخت ایران است این آزمایشگاه‌ها به چندین دبیرستان می توانند سرویس دهند.

تاسیس آزمایشگاه‌های نانوتکنولوژی  بوسیله ایران در چین

سرکار با تصریح اینکه تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی به کشورهای مختلف صادر می‌شود، گفت: در حال حاضر چینی‌ها از ما خواستند تا آزمایشگاه‌های نانوتکنولوژی را برایشان ایجاد کنیم و تا به امروز 2 آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو در کشور چین توسط ما افتتاح شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه سال 2018 اولین المپیاد نانوی دانشجویی جهانی در ایران برگزار می‌شود اظهار کرد: موضوع این المپیاد آب و محیط زیست است که دانشجویان ایده‌های خود را در آن معرفی می‌کنند و در حال حاضر 10 کشور برای حضور در این المپیاد ثبت‌نام کرده‌اند و با توجه به اینکه ایده این المپیاد از ایران بوده است، دبیرخانه این المپیاد هم در کشور ایران قرار دارد.

وی با اشاره به رشد حوزه نانوتکنولوژی ایران گفت: بر اساس آخرین آمار ایران در سال 2018 در بین کشورهای جهان در رتبه چهارم قرار داشته است یعنی بالاتر از کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن این در حالی است که جمعیت ایران از بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است.

سرکار تصریح کرد: سال گذشته 5.75 درصد تولیدات علمی جهان در عرصه نانو در کشور ایران انجام گرفته است اما در حال حاضر کشور ما با معضلی بزرگ در حوزه پتنت مواجه است.

عملکرد ضعیف ایران در حوزه پتنت

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص عملکرد دانشگاهیان در حوزه پتنت اظهار کرد: ستاد نانو دفاتر پتنت را در دانشگاه‌ها فعال کرده است اما متأسفانه دانشجویان ما به این حوزه اهمیت نمی‌دهند کشور ایران رتبه ششم در بین کشورهای اسلامی را در حوزه پتنت دارد و این بدان معنی است که ما هنوز به عدد 100 هم نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه ستاد نانوف تمرکز خود را بر روی 2 هدف اصلی قرار داده است، اذعان کرد: توانمندی در تولید محصولات اولیه نانو به صورت تولید انبوه و توجه به تکنولوژی نانو فناوری از جمله اهدافی است که ستاد فناوری نانو به آن توجه ویژه‌ای دارد.

 

راستاد ادامه داد: اگر به صنعت توجه کنیم می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم حوزه نانو در بخش‌های مختلف از کشور فعال است و محصولات بسیار زیادی به کمک فناوری نانو تولید شده است که از جمله آن می توان به محصولات تولید شده در حوزه سلامت ساختمان‌سازی، پتروشیمی، کشاورزی و ... اشاره کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه باید به دنبال محصولاتی برویم که ارزش افزوده بالایی داشته باشند، بیان کرد: ارزش افزوده در محصولات هوشمند نانویی است برای مثال پارچه‌های هوشمند و همچنین داروهای هوشمند از جمله محصولاتی هستند که اگر متخصصین بر روی آن تمرکز کنند می توانند ارزش افزوده بسیاری را برای کشور ایجاد کنند.

وی در خصوص استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال حوزه نانوتکنولوژی گفت: 129 استارت‌آپ و بیش از 160 شرکت صنعتی در بازار نانو تکنولوژی فعالیت می‌کنند و همچنین بیش از 380 قلم محصول تأیید شده توسط آن‌ها در بازار نانویی وجود دارد.

سرکار تصریح کرد: در عرصه سلامت 27 شرکت در حوزه نانو فناوری فعالیت می‌کنند که 2 داروی ضد سرطان که واردات با قیمتی بسیار گران داشت،  توسط این شرکت‌ها تولید شده است و امروز به جایی رسید‌اند که می توانند حتی به صادرات آن هم بپردازد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به فعالیت‌های نانو در اوایل شروع کار، اظهار کرد: به دلیل وجود تحریم‌های مختلف در گذشته هیچ کشوری به ما محصولات اولیه نانو را نمی‌فروخت اما ما با توجه به بنیه علمی خود توانستیم همه تحریم ها را بشکنیم و امروز در این جایگاه قرار بگیریم. ستاد فناوری نانو تأسیس شبکه آزمایشگاهی و همچنین تولید و طراحی تجهیزات در کشور را جزء اهداف خود قرار داد و در حال حاضر بیش از 150 تجهیزات آزمایشگاهی توسط 43 شرکت تولید می‌شود.

در نانو هیچ گلوگاهی وجود ندارد

وی ادامه داد: تمامی پیشرفت‌های موجود در حوزه نانو به این معنی است که هیچ گلوگاهی برای ما وجود ندارد و امروز توانسته‌ایم تمام تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم.

سرکار در خصوص اهمیت صنعت در ایران اظهار کرد: کارخانه‌های بسیار زیادی در کشور ایران به فعالیت می‌پردازند اما مشکلی که وجود دارد این است که هیچکدام از آن‌ها صنعتی نیستند ولی ما صنعت در داخل کشور نداریم ما باید متناسب با توسعه تکنولوژی در کشور کارخانه‌ها را هم توسعه دهیم تا صنعت پویا شود ما زمانی می‌توانیم صنعت داشته باشیم که خط تولید خود را راه بیاندازیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به صادرات محصولات کشور چین گفت: سال گذشته قراردادی به ارزش 5 و نیم میلیون دلار صادرات به چین داشته‌ایم و در حال حاضر برای انتقال 20 تکنولوژی دیگر به کشور چین در حال مذاکره هستیم.

وی یادآور شد: بیش از 40 کشور مختلف محصولات نانویی ما را می‌خرند و تمام این پیشرفت‌ها نشان از آن دارد که ما به ریشه‌های علمی خود توجه داشتیم و امیدواریم که بتوانیم هر سال پیشرفت‌های بسیار زیادی را در عرصه نانو تکنولوژی داشته باشیم.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار